Solgt til utlandet: - Stolt over å ha representert Start

Den danske keeperen Mark Fabricius Jensen selges fra IK Start til den færøyske klubben KÍ Klaksvík.

IK Start og KÍ Klaksvik har kommet til enighet om en overgang for Mark Fabricius Jensen. Jensen har også kommet til enighet med den færøyske klubben, og forlater dermed IK Start.

Først og fremst er jeg stolt over å ha representert en så stor klubb i Norge som IK Start. Det er også vemodig å ta farvel med en klubb og en by jeg har blitt veldig glad i, sier den danske keeperen.

Keeperen kom til klubben i forkant av 2022-sesongen, og debuterte mot Sandnes Ulf i NM i mars samme år. På de to sesongene i Start ble det 22 A-lagskamper for Jensen. Jensen peker på to kamper som peker seg ut fra tiden i klubben.

Første serierunde i 2022 borte mot Åsane, og hjemmekampen mot Sogndal 15. mai 2022 er de to kampene som jeg kan plukket ut som mine beste minner.

Eventyr i Europa

Jensens nye klubb sjarmerte en hel fotballverden i 2023 da de på mirakuløst vis kvalifiserte seg til gruppespill i Europa. I kvalifiseringen til Champions League slo de blant annet ut ungarske Ferencvaros og svenske Häcken – noe som sikret de gruppespill i en av de tre europeiske turneringene.

Det ble tap 3-2 sammenlagt etter ekstraomganger mot Molde i Champions League-kvalifiseringen. Et nytt ettmålstap, denne gang mot moldovske FC Sheriff Europa League-playoffen, sørget for at det ble Europa Conference League-spill for laget fra Klaksvik.

Klaksvik havnet i gruppe med Lille fra Frankrike, Slovan Bratislava fra Slovakia og Olimpija Ljubljana fra Slovenia. Uavgjort mot Lille og seier mot Olimpija Ljubljana sørget for fire poeng, noe som plasserte dem sist i gruppen.

Det blir et spennende eventyr for meg å kjempe om en tittel på Færøyene og få muligheten til å spille europeiske kamper. Det er en veldig fin sportslig mulighet til å få slike opplevelser og reise rundt i Europa, noe som trekker hele bildet opp og er den primære grunnen bak klubbskiftet, forteller Jensen

Tar farvel på mandag

I morgen tar Mark farvel med sine lagkamerater og resten av klubben, før han reiser til Færøyene og slutter seg til sin nye klubb senere i uken.

Jeg ønsker å takke IK Start og Sveinung for en fin og respektfull dialog rundt klubbskiftet. Det har vært en god prosess fra alle parter, avslutter Jensen.

Vi takker Mark for innsatsen i IK Start, og ønsker han og familien lykke til på Færøyene!